Reality shows - franchising televíznych staníc

Autor: Petra Turčanová | 13.12.2012 o 22:24 | Karma článku: 6,33 | Prečítané:  852x

V posledných rokoch sa v slovenských televíziách rozšíril formát, ktorý dosahuje u ľudí dlhodobo vysokú sledovanosť. Televízie sa predbiehajú v tom , aby priniesli čoraz netradičnejšiu a zaujímavejšiu formu reality show.Názory laickej i odbornej verejnosti sa na tento fenomén líšia. Niektorí tento druh programu odsudzujú, no niektorí jeho sledovanie považujú za relax a zábavu.

Najviac ma zaskočil jeden komentár v diskusii, v ktorom dievča písalo, že dôvodom jej sledovania programov typu „Farma" alebo „Farmár hľadá ženu" je to, že sa teší z toho, že je múdrejšia ako protagonisti reality show. Aktéri reality show musia prejsť veľkým sitom dotazníkov a pohovorov, pomocou ktorých sú väčšinou vybrané tie najkonfliktnejšie osobnosti s čo najtemnejšou minulosťou. Naozaj sme odkazaní na to, aby sme si svoju inteligenciu utvrdzovali na ľuďoch, ktorí boli cielene vybraní tak, aby sa stali klaunami v prime time ?

Väčšina reality shows ponúkaných v slovenských televíziách sú odkúpené zahraničné formáty, ktoré majú za sebou úspešnú premiéru v krajinách svojho vzniku. Prečo franchising programov prináša so sebou úspech? Je to tým, že ľudí na Slovensku láka všetko, čo nesie prívlastok americké, či britské alebo nie sme dostatočne kreatívni na to, aby sme priniesli niečo nové?

Odkúpený program nesie so sebou svetoznáme meno, popularitu na sociálnych mediách, súbor pravidiel a akýsi osvedčený spôsob ako zaujať diváka. Je to naozaj postačujúce?

Ako kontrapríklad by som uviedla jednu z prvých reality show, ktoré sa objavili na slovenskom trhu - Big Brother (pôvodom z Holandska) . Vo svete sa vysielala vo viac ako 50 krajinách a najväčšiemu počtu pokračovaní sa teší v USA - až 14 sérií.

Markíza spustila reality show vo svojej programovej štruktúre v septembri 2005. Išlo o prevratný formát so špecifickým obrazom a zaujímavými pravidlami. V tom istom čase však konkurenčná televízia JOJ priniesla reality show Vyvolení (pôvodom z Maďarska) , ktorá Big Brothera doslova prevalcovala. Dalo by sa polemizovať o dôvodoch, prečo tomu bolo tak. Jedným z hlavných problémov bolo, že Markíza zanedbala vytvorenie webovej stránky. Webové domény nezodpovedali slovám, ktoré bežný užívateľ vyhľadáva (nevlastnili bigbrother.sk). Stránka nebola dostatočne interaktívna, čo spôsobilo, že mladí ľudia nedostatočne komunikovali o danom programe a došlo k zanedbaniu word-of-mouth.

Ďalším dôvodom mohlo byť to, že slovenský občan ešte nebol pripravený na program podobného typu.  Dom rozdelený na oblasť chudobných a bohatých, súťažné úlohy zdvíhajúce žalúdok, či nie príliš kvalitné kamerové prevedenie, to všetko mohlo spôsobiť nezáujem u diváka.

Netreba zabudnúť zhodnotiť aj samotných súťažiacich, veď práve oni vytvárajú atmosféru celej show. Možno práve zmes ľudí, ktorá sa ocitla spolu v uzavretom priestore reality show Big Brother v porovnaní s Vyvolenými konkurenčnej televízie JOJ bola pre diváka nezaujímavejšia. Podobný vývoj sledovanosti mali tieto dve reality show aj v českých televíziách.

Televízii k úspechu nestačí len odkúpiť zahraničný formát a čakať, že ratingy jej budú rásť exponenciálnym radom. Musí taktiež vyvinúť veľké úsilie, aby vybrala správnych aktérov a moderátorov, vytvorila silnú mediálnu kampaň, interaktívnu webovú stránku plnú aktuálnych informácií a priniesla divákovi program, s ktorým sa môže stotožniť.

Medzi vydarenejšie formáty reality shows považujem takzvané talentové reality shows, pretože v nich nejde len o bezduché riešenie vzťahov a konfliktov, ale účinkujúci musia preukázať určitý druh talentu. Medzi svetovo najpopulárnejšie patria spevácke súťaže - Pop Idol/Superstar (vysielaná vo viac ako 25 krajinách) , X-Factor (vysielaný vo viac ako 35 krajinách) , The Voice/ Hlas (vysielaný vo viac ako 45 krajinách) , či talentová súťaž - Got talent (vysielaný v 39 krajinách).

Ako som už spomínala, väčšina televízií volí formu franchisingu svetového formátu, no na slovenskom televíznom trhu máme výnimku, ktorá však potvrdzuje pravidlo. Televízia Markíza pôvodne odvysielala Slovensko má talent (britská Got talent), no neuplatnila si dostatočne včas opciu, preto prišla o vysielacie práva, ktoré získala konkurenčná televízia JOJ. Plánovanej show TV JOJ Česko-Slovensko má talent sa rozhodla konkurovať podobným formátom . Nešlo však o odkúpený zahraničný formát s predpísaným súborom pravidiel. Telentmániu vytvorila spoločnosť Media Pro Slovakia, spol. s r.o v spolupráci s OREO, spol. s.r.o. a Media Pro Pictures s.r.o.. Priniesla osvieženie v podobe možnosti hodnotenia vystúpení divákmi v hľadisku a v spôsobe vyraďovania súťažiacich zo semifinálových kôl. No slovenská verzia talentovej súťaže  bola v sledovanosti porazená overeným svetovým formátom.

V poslednom období som sledovala americké verzie speváckych súťaží X-factor  a The voice. Snažila som sa nájsť odlišné a podobné prvky so slovenskými verziami týchto programov. Rovnaké pravidlá, podobná grafika a predsa som mala pocit odlišnosti. V duchu som si kládla otázku, čím je to spôsobené?

Odpoveďou je mentalita. Ľudia akoby viacej prežívali celú show, či už ide o súťažiacich, porotcov alebo aj o samotné publikum. Výraznejšie prejavené emócie, veľkoleposť, väčší dôraz na príbeh v pozadí súťažiacich. Súťažiaci majú oveľa bláznivejšie nápady a porota dokáže uštedriť oveľa tvrdšie a uštipačnejšie hodnotenia. Dokonca súťažiaca a aj porotkyňa sa nebáli nahlas hovoriť o tom, že boli v škole šikanované. Spoločne sa spolu objímali a utešovali pred zrakmi všetkých divákov. Samozrejme netreba zabudnúť na to, že finančná výhra je neporovnateľne vyššia, čo môže u ľudí spôsobiť to, že sa snažia bojovať o výhru všetkými možnými spôsobmi, medzi ktoré patrí aj hranie na city divákov.

Nie je sa však čomu diviť, veď Spojené štáty americké majú oveľa väčšie množstvo obyvateľov, práve ktorí dávajú formu reality shows.

Je ťažké dať televíziám návod ako by sa mali stavať k nakupovaniu práv na zahraničné formáty reality shows. Úspech v zahraničí nemusí vždy predznamenávať úspech aj u nás. Veď každý národ má svoje vlastné vnímanie toho, čo sa mu zdá zaujímavé. K dobre vytvorenej štruktúre programu sa musí pripojiť aj kvalitné spracovanie, výber moderátorov, súťažiacich a samozrejme aj určitá národná identita.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?