Týždeň, keď sme sa cítili ako králi (Istanbul II.časť)

Autor: Petra Turčanová | 17.2.2013 o 19:39 | Karma článku: 5,27 | Prečítané:  632x

Erazmus je jedinečnou šancou spoznať novú kultúru, mentalitu , zdokonaliť sa v cudzom jazyku, spoznať nových ľudí a prežiť neuveriteľné množstvo nezvyčajných zážitkov. Keď som si pred rokom podávala prihlášku, netušila som presne do čoho idem. Ani vo sne by mi nenapadlo, že zažijem niečo také výnimočné ako bol orientačný týždeň na Koc Univerzite. Univerzita v Istanbule nebola mojou prvou voľbou, no osud chcel, aby som sa dostala práve sem .

Všetko sa začalo už v nedeľu, kedy pre nás vo veľkej hale premietali film In july - zaujímavý romantický nemecko-turecký film (vrelo odporúčam). Po filme sme sa hodinu rozprávali s ostatnými výmennými študentami. Potom nasledovala večera v neďalekej reštaurácii. Zeleninové šaláty, ryba, morské plody, tradičný alkoholický nápoj Rakija.

Orientačný týžden zahájila hodina turečtiny, kde nás oboznámili s tureckou abecedou a základnými konverzačnými frázami. Na Koc Univerzite funguje systém mentorov. Mentor pomáha zahraničným študentom zorientovať sa v škole a v meste. Mojím mentorom je Can (John). Mne a ďalším štyrom študentom z rôznych krajín sveta ukázal jednotlivé časti univerzity, knižnicu a ako funguje systém KUAIS ( podobné ako náš AIS, no o dosť prehľadnejšie a lepšie fungujúce). Poobede nás zobral jeho autom do najbližšieho nákupného strediska, kde sme si mohli kúpiť veci, ktoré nám chýbali alebo sa len tak poprechádzať po obchodoch.

V utorok popoludní sme hrali hru Scavenger hunt. Boli sme rozdelení na skupiny a podľa indícií sme chodili na jednotlivé stanovištia po celej univerzite. Tým sme si ozrejmili, kde sa nachádzajú najdôležitejšie časti univerzity. Odmenou nám bola pizza párty, kde sme sa mohli lepšie spoznať s ostatnými výmennými študentami.

Stredu sme začali skutočne kráľovsky. Raňajkami v reštaurácii s výhľadom na more. Zelenina, olivy , niekoľko druhov syra, pečivo, nátierky, dva druhy praženice, rolky plnené syrom, čierny čaj, med , nutela... Skoro ma roztrhlo, keď som chcela všetko ochutnať. Po raňajkách sme šli do neďalekej mestskej časti , kde sme si kúpili nový mobilný telefón a tureckú Sim kartu. Večer nás objednanými autobusmi zobrali do Taksimu -centra Istanbulu, kde sme mali rezervovaný klub. Najväčším zážitkom pre mňa bolo, keď som ponúkala slivovicu zo Slovenska. Ochutnali ju ľudia z 12 krajín sveta. Najviac ma potešilo, že chutila Nári - dievčaťu z Južnej Kórei a chlapcovi zo Singapúru. Nári si dokonca pýtala aj druhý pohárik. Keďže k tomu vypila aj veľké pivo, tak na druhý deň nevyzerala najlepšie.

Najväčším štvrtkovým zážitkom bola párty na ľade. Všetci sme sa korčuľovali pri hudbe a dokonca nám rozdávali aj nanuky. Dala som si pistáciový. Pistáciové sladkosti sú tu pomerne rozšírené.

V piatok nás autobusmi zobrali do centra, kde sme navštívili najznámejšie pamiatky Istanbulu: Hagiu sofiu, Modrú mešitu a palác Topkapi. Pred   vstupom do Modrej mešity sa ľudia musia vyzuť. Keďže som mala oblečené čierne legíny s tričkom , tak mi pani pred vstupom dala modrú šatku, aby som mala zakryté kolená. Z Modrej mešity je viac cítiť atmosféru / podlahy sú pokryté kobercom a ľudia tam uskutočňujú modlitby / ako z Hagie sofie , tá je skôr akýmsi múzeom. Deň sme zakončili v podniku, kde sme fajčili vodnú fajku a pili čierny čaj.

V sobotu sme si mohli vybrať, či pôjdeme do múzea moderného umenia alebo do tradičných tureckých kúpeľov. Vybrala som si kúpele. Bol to asi najzvláštnejší zážitok môjho života. Predstavte si, že otvoríte dvere a vidíte miestnosť s vysokým stropom s okrúhlymi otvormi, cez ktoré preniká svetlo. Vzduch je vlhký a veľmi teplý. V strede sa nachádza vyvýšená plocha, kde si ľahnete a začne vás umývať žena. Najskôr je to ako peeling , potom pridá aj zvláštnu mydlovú vodu, z ktorej urobí obrovskú penu. Nakoniec vám umyje v malej miestnosti aj vlasy a pošle vás do jacuzzi.

Erazmus strávený v akejkoľvek krajine je vždy veľkým zážitkom, no istanbulská súkromná univerzita Koc nenechá nič na náhodu. Snaží sa výmenným študentom pomôcť  adaptovať na nové podmienky pomocou mentorov a orientačného týždňa plného informácií a zážitkov.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.